Juli 2018 – Flipje(s) van de Betuwe

SKP-monitoring schrijven we bij de BVK met dikke letters. En toch hoe helder ook voor ons dat we daarmee als karpervissers iets prachtigs in handen hebben, zien we om ons heen SKP’s langzaam afglijden. Het blijkt lastig om SKP-coördinatoren geïnspireerd aan het roer te houden. Maar hulp is onderweg!

Dit voorjaar kregen we op het algemene meldadres spiegelkarpermelden@outlook.com van een karpervisser uit de Betuwe een paar meldingen van spiegelkarpers van de Linge binnen. Ik kon wel wat algemene dingen over de gevangen spiegelkarpers zeggen, maar hoewel ik voor de klapstaart een poging deed in andere archieven had ik voor een match de uitzetbestanden van SKP de Betuwe nodig.

Wim Iseger met een Valkenswaard klapstaart van 13 kg.

Wim Iseger met een Valkenswaard klapstaart van 13 kg van de Linge. In welk uitzetbestand zou deze staan?

Maar hoe stond het er eigenlijk voor met dit archief? Ik besloot de voormalige matcher en coördinator Jos Pieters een mailtje te sturen. Hij was verhuisd naar de andere kant van het land en vóór zijn verhuizing had hij de uitzetbestanden, terugvangstarchief plus Excelbestand keurig overgedragen aan andere initiatiefnemers van dit SKP. Hij noemde wat namen en ik ging op onderzoek uit. Het duurde soms even voor ik contact had en als ik contact had viel dat ook even snel weer weg. Uiteindelijk bleek het gehele geprinte archief letterlijk in rook te zijn opgegaan bij een binnenbrand van een van de initiatiefnemers!

Die mededeling viel samen met een nieuwe melding van de Linge. Wim Iseger mailde mij het avontuur dat hij samen met z’n zoon beleefde afgelopen voorjaar aan de Linge bij een obstakelrijke zone.

‘Het bijzondere was dat het niet een harde run was, maar een paar piepen, bleek dat de karper vast zat in de takken! Na een paar spannende minuten kreeg mijn zoon hem los… Toen brak de hel los. Wat een verschrikkelijke sterke vis! Het duurde zeker een minuut of 15 voor dat we hem konden landen! Eenmaal in het landingsnet zagen we al dat het om een prachtige spiegel ging. Snel de klok erbij…ennn 19 kg! Eén van de zwaarste vissen die we op de Linge gevangen hebben.’

Anonieme Duitser van 19kg voor de zoon van Wim Iseger

Een schitterende nog anonieme Duitser van 19kg voor de zoon van Wim Iseger

Ongesorteerd matchen

Ik zag gelijk dat deze vis een Duitser was, zoals geleverd en omdat ik wist dat er in de Linge veel Duitsers zijn uitgezet was ik extra gemotiveerd om op een of andere manier dat uitzetbestand te pakken te krijgen. Uiteindelijk kwam ik weer bij Jos Pieters terecht, en Jos wist dan toch met de nodige moeite de uitzetbestanden uit z’n pc te toveren. Nieuwsgierig als ik ben naar spiegelkarpers duurde het niet lang voor ik het wetransfer bestand opende en was ik aan het scrollen.

SKP De Betuwe is in 2003 begonnen en betrok voor hun vijfjarige uitzetprogramma grotendeels spiegelkarpers via Viskweekcentrum Valkenswaard. Je zou dan misschien prachtige beschubde Valkenswaarders verwachten, maar er bleken toch ook heel veel kale tussen te zitten. De oogst aan karpers van de Valkenswaardbloedlijn was in die jaren vaak erg mager en werd aangevuld met karpers van andere kwekers, voornamelijk van bevriende Duitse kwekers. Van de 2004 en 2005-lichtingen wist ik dat er veel Duitsers bij zaten met een of meer grote schubben op de staartwortel.

Maar scrollen door een ongesorteerd uitzetbestand van kale spiegels is als het zoeken van een eerste puzzelstukje van een wolkenloze lucht in een ‘1000stukjes puzzel’. En dan geen hoekje of randje… Vandaar dat veel matchers sorteren, schiften en met de vangstfoto gelijk in de goede afdeling terechtkomen. Op driekwart van de uitzetbestanden hield ik serieus halt bij no 575 uit 2004. Yes! Dat eurekagevoel blijft een heerlijke beloning voor dit werk. Helemaal zeker was ik overigens pas toen ik m’n match had laten testen bij ons matchingteam.

Zo konden we deze Duitser nu een naam geven ‘Flipje van de Betuwe’ dus. (Voor de ‘jongeren’ en Vlamingen onder ons: in Nederland had je bij de reclame in de jaren 1970 Joris Driepinter voor melk en Flipje van de Betuwe voor jam.)

De echte Flipje

Wel heel jammer dat een eventuele vangstgeschiedenis voorlopig in rook is opgegaan. We blijven hopen dat het vangstarchief van de Betuwe toch nog ergens opduikt.

De vangers (Wim Iseger en z’n zoon) waren opgetogen over de match. Ik realiseerde me gelijk weer hoe belangrijk deze menselijke kant van SKP-monitoring is. Voor veel karpervissers is de informatie over de herkomst van een door hen gevangen spiegelkarper een verslavend toetje. En het goede voor ons is dat als het fanatieke en bekwame karpervissers zijn, een constante aanvoer van terugmeldingen gegarandeerd is: het succesrecept van elk goed lopend SKP!

‘Flipje van de Betuwe’

Matching Community

Misschien lazen jullie al iets over de Matching Community (MC)? De MC is een initiatief van de BVK om de in Nederland en België aanwezige matchkracht te bundelen en in te zetten voor SKP’s waar de matching niet loopt. De bedoeling is dat de MC meer continuïteit biedt aan matching. Het matchingteam kan bij SKP’s bijspringen om de monitoring (terug) op de rails te helpen, maar de MC kan ook de matching op verzoek en in naam van SKP-coördinatoren overnemen. Alles beter dan slapende uitzetarchieven.

Met het Betuwe-archief kan de MC alvast van start, zij het officieus. We willen graag meteen goed van start en 1 september volgt het startschot. Voor die datum lezen jullie zeker meer over de Matching Community.

Op de valreep nog een tweede succesje. De voorjaarsmelding van Wim Iseger hebben we nu ook met de nodige moeite kunnen ’track & tracen’. Een in 2003 in de Linge uitgezette Valkenswaarder! Dus kunnen we deze best Flipje 2 noemen.

Hopeloze plankfoto maar MC in oprichting heeft ‘m gematcht!

We zien de Flipjes van de Betuwe natuurlijk graag als beginpunt van een mooie toekomst voor SKP-monitoring!